Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

DISINFORMATION AND PROPAGANDA IN VENEZUELA REPORT

GLOBAL AMERICANS - MEDIANALISIS

This joint report is part of the Global Americans’ comparative research project on Measuring the Impact
of Misinformation, Disinformation, and Propaganda in Latin America. To read the executive summary or
full report in English, Spanish, or Portuguese, click here.

EXECUTIVE SUMMARY

This report examines disinformation across public and private media channels in Venezuela
through the analysis of news related to Russia and China, as well as content published by the
Venezuelan government on its Twitter and Facebook accounts. Content from the Twitter accounts
of Russia Today (RT), Telesur, and Sputnik Mundo was also reviewed to showcase what was
qualitatively described as the core of the disinformation ecosystem in Venezuela coming
from foreign authoritarian powers. The study found that Russia and China are overtly promoting
disinformation in Venezuela, bolstering the Maduro government, and eroding the country’s
democratic institutions with the help of Venezuela's own military and high-level government
officials. This report also demonstrates, through careful monitoring of traditional and non-
traditional media sources, the concerted efforts from Russia and China, with Venezuela as their
regional pivot, to sway neighboring countries to adopt their geopolitical agenda and to disrupt the
institutions of those whose current leaders have partnered with the United States.

Context

For more than twenty years, Venezuela has been immersed in a political crisis—in which an
authoritarian regime that initially rode to power by way of an electoral crisis in 1998 has
increasingly consolidated its hold on Venezuelan society, especially through the dismantling and
takeover of democratic institutions.

The crisis has resulted in serious consequences for Venezuela. The economy has been in recession
for seven years, with three years of hyperinflation (Econalitica, 2021) causing a widespread
increase in poverty reaching 96 percent of households, according to the Survey on Life Conditions
conducted by the Institute of Economic and Social Research at the Andrés Bello Catholic
University in 2020. According to the same study, at least one in four Venezuelan households is
food insecure. According to the Food and Agriculture Organization of the United Nations (FAO,
2021), Venezuela is among the 25 countries around the world at heightened risk of food insecurity.



https://theglobalamericans.org/monitoring-foreign-disinformation-in-latin-america/

Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

The economic and political situation has triggered an unprecedented exodus in the region.
According to the United Nations Refugee Agency (UNHCR, 2021) the greatest migration crisis in
the world is no longer in the Middle East or Africa; it is in Latin America, due to the 5.6 million
Venezuelans who have fled their country in search of better living conditions.

Acufa-Alfaro and Khoudour (2020) have documented that Venezuelan migrants and refugees are
especially concentrated in Colombia, Ecuador, and Peru, countries that saw their Venezuelan
migrant populations increase 66 percent between 2010 and 2019.

Naturally, the slide towards autocracy led to the restriction of the system of civil liberties
established in the Constitution of the Bolivarian Republic of VVenezuela, especially the freedoms
of expression and information. Hundreds of traditional private media companies were forced to
shut down, change their editorial line, or be sold to pro-government interests. Medianalisis (2020)
has estimated that between 2013 and 2018, 71 print publications in VVenezuela have changed their
distribution, migrated to an online-only format, or have closed, while 144 radio stations have been
shut down by the National Telecommunications Commission (CONATEL) regulatory agency.

Additionally, dozens of independent journalism portals and international television channels have
been sanctioned or blocked by CONATEL under restrictive journalism legislation.

Social media networks now represent an important outlet for interaction and information among
Venezuelans. According to the report “We are social” (2020), there are 12 million social media
users in Venezuela, with Facebook, Instagram, and Twitter being the most popular platforms. In
addition, the report indicates that 81 percent of Venezuelans regularly connect to interactive media
platforms through their mobile devices.

It is important to add that the deterioration of public services, such as electricity and the internet,
contribute decisively to government control over the public sphere. In March 2019, all of
Venezuela was without electricity for five days, due to a failure in the country’s main hydroelectric
plant. Since then, daily power outages, especially in the interior, have only intensified.

According to the Committee for People Affected by Blackouts (Depablos, 2021) at least 38,004
power failures were registered in the first quarter of 2021.

According to CONATEL, the main internet provider in Venezuela is the public access service
CANTV-ABA, which accounts for 66.4 percent of internet subscribers (Arvelais, 2021). CANTV-
ABA, however, works only intermittently and blocks numerous independent informational portals,
limiting citizens’ access to information.

Satellite internet and fiber optic services are now offered but remain unaffordable for the vast
majority of Venezuelans, whose salaries are well below average for the region (and continue to
depreciate amid the country’s ongoing economic and financial crisis).

Consequently, the government’s hegemony over communications outlets has solidified over the
past five years. Bisbal (2011) has identified this as the state’s main strategy for ensuring the




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

primacy of its ideology. The ideological hegemony of “Bolivarian socialism” was spearheaded by
the late President Hugo Chavez, who ordered the creation of a multitude of state-run media outlets,
which have come to dominate the airwaves.

In this context, it is easier for the Venezuelan state to produce disinformation that generates
repercussions at home and abroad. According to Trepiccione (Cafizalez, 2020), Venezuela “has
become a great laboratory for the manufacturing of fake news for some years now, insofar as the
Venezuelan problem ceased to be a local political conflict and gave way to a global geopolitical
and geostrategic dispute.”

The study was conducted based on the following two assumptions:

« The governments of Russia and China are coordinating and conducting disinformation
activities in Venezuela.

« The Venezuelan state, through its state-run media outlets, is actively participating in
disinformation activities.

The topics addressed by this study are detailed below. The results stem from an analysis of Russian
and Chinese media outlets, followed by a geopolitical analysis.

RUSSIA

Sputnik and EpiVacCorona Vaccines

This study looks at the Twitter accounts of RT, Telesur, and Sputnik. Social media accounts of
Venezuelan government actors that follow these outlets were also identified, including Venezolana
de Television (VTV), vice president Delcy Rodriguez, and Nicolas Maduro, as disclosed in the
following table:




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

Table 1: Venezuelan government accounts that follow Russian media

from_user bot: =  from_user scm =  id T original_guery =

o7 WTwcanalg =obva Spuniky

0.36 AgQuiConErmesto =obve Spuniky

0.75 wicavenezuela Gobve Sputniley

520294 CarnetDLaPaEtria Gobve Sputniley

045 dradrivenz Gobve Sputniky

708113 Dianaindustrias Gobve Spubniky

026 Mippcivzla Sobvie Sputniky

323988 LaHagjillaenTw Sobvie Sputniky

0.5 bloque_patria Sobvie SputnikvLlegasiveny

031 HMicolasMaduro Sobvie SputnikvLlegasiveny

D014 MisionRS0Ofhcial Gaobive SputnikvLlegasvens

06T CancilleriavE Gaobvia SputnikivLlegasieng

373801 ErkaP sy =obve SputnikvLlegasvensg

515643 ZE_Aragua =obve SputnikvLlegasvensg

207906 MarcoTomesPSUY | Gobwea SputnikvLlegasvensg

0.37 MerncakOficial =obve SputnikvLlegasvensg

SDETTE ZEPOrtuguessa Sobve SputnikvLlegasiviens
FundambienteOfc  Sobve SputnikivLlegasiveny

405058 SOMos_egerciio Sobvie SputnikvLlegasiveny

953,028 GMB_Amazonas Sobvie SputnikvLlegasiveny

0.BE Lechuguinos_com  Sobve Sputniky

030 ConasEMBCmdie Sobve SputnikvLlegasiveny

0.45 GDP_Cabimas Gaobvie SputnikivLlegasivieny

B35.829 hogardepatria Gaobvia Sputniky

0.54 GMBDesurdz =obve SputnikvLlegasvensg

071 CMDTEDESUR3Z Gobwe Spuniky

0.33 CaracasiUneia =obve SputnikvLlegasvensg

047 ConasEMB Sobve SputnikvLlegasiviens

The Hoaxy tool extracted #SputnikV hashtag data that reveals the hashtag was powered by
Actualidad RT with the support of at least 54 bots and 152 additional accounts, which share many
characteristics of cyborgs. Thus, state media outlets seek to praise Russian support via distribution
of the Sputnik vaccine, as opposed to vaccines developed in the United States. According to this
narrative, these outlets uphold that the U.S. maintains a “block” against Venezuela, when there is
really no such sanction. In fact, the U.S. Department of State has loosened sanctions to facilitate
the acquisition of supplies to combat COVID-19.

When analyzing pro-government (PROGOB) and private media outlets indicated in the table
below, results show that outlets neither elaborated on the subject matter, nor verified this
information regarding vaccine distribution.




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

Table 2: News by media outlet and trend

Outlet Tendency | Units
cDCCS PROGOB 8
EFECTO COCUYO PRIVATE 11
EL PITAZO PRIVATE 17
CARAOTA DIGITAL PRIVATE 16
TELESUR PROGOB 3
LA IGUANA TV PROGOB 3
TAL CUAL PRIVATE 6
LA PATILLA PRIVATE 25
EL NACIONAL PRIVATE 17
EL UNIVERSAL PRIVATE 3
ULTIMAS NOTICIAS PROGOB 9
CORREO ORINOCO PROGOB 4
APORREA PROGOB 4
BANCA Y NEGOCIOS PRIVATE 2
2001 PRIVATE 3
TOTAL OUTLETS REVIEWED: 15
PROGOVT TENDENCY: 6
PRIVATE TENDENCY: 8 131

The analysis looks at three different moments: the announcement of vaccine registration on August
11, 2020; Maduro’s statement saying he would be the first to be vaccinated; and finally, the alleged
participation of Venezuela in the third phase of the vaccine trial. The vaccine rollout was regularly
monitored during the investigation, including the contract signed between Venezuela and Russia
and the arrival of the Sputnik vaccine; however, so far there is no official information on the arrival
of the second doses of the vaccine.

As the last component of the investigation, 11 sources were selected, including official Venezuelan
and Russian websites and public media outlets. This period of the study ran from June 1 to July
12, 2021. Data shared by the Minister of Education regarding the time extension between the
delivery of the first and second doses of the Sputnik vaccine was verified and compared with other
sources, including the Ministry of Education website and two Russian media outlets.

The sources analyzed are detailed below:




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

Table 3: Media outlets

MEDIA OUTLET WEBSITE
VTV vtv.gob.ve
TELESUR telesur.net
CORREO DEL ORINOCO | correodelorinoco.gob.ve
SPUTNIK MUNDO mundo.sputniknews.com
RT actualidad.rt.com

Table 4: Government sources

SOURCE WEBSITE
MINISTRY OF HEALTH mpps.gob.ve
SISTEMA PATRIA (NATIONAL ID SYSTEM) covidl9.patria.org.ve
MINISTRY OF FOREIGN AFFAIRS mppre.gob.ve
VICE PRESIDENCY Vicepresidencia.gob.ve
MINISTRY OF ECONOMICS AND FINANCE mppef.gob.ve
MINISTRY OF COMMUNICATION AND INFORMATION | minci.gob.ve

Subsequently, the state television network VTV published a single informative piece on June 27,
2021 titled "Study in Argentina reveals that one dose of Sputnik V reduces mortality by up to 80
percent in those over 60 years of age.” However, the article did not address the implications for
Venezuela, nor did it mention the new norm of receiving a single dose in Venezuela. There was
also no mention of this in the Correo de Orinoco state-run newspaper. The multistate TV network
Telesur published an informative piece on its website on June 20 with the headline, "[Vice
President] Delcy Rodriguez follows up on supply of vaccines in Russia.”" It used a tweet published
on June 18 by the Vice President as reference. Telesur copied the story from the Vice President's
website on the same date that the tweet was posted. The article details her meeting with the Russian
Fund for Direct Investment "to follow up on the Delivery Plan for Sputnik V and Sputnik Light
vaccines in Venezuela." The media spread misinformation by stating that "...in the midst of the
economic sanction imposed by the U.S. government, the government continues to guarantee the
protection and life of the Venezuelan people.”

An analysis of the media outlets indicated above was conducted specifically with regard to the
EpiVacCorona vaccine developed by the State Research Center for Virology and Biotechnology
(VECTOR).

Discourse condemning North American imperialism, which the governments of Russia and
Venezuela are united against, is prevalent in vaccine related news. The website of the Russian




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

news agency Sputnik provides information explaining the delay in production and delivery of the
second doses. RT also published four articles related to the delay. The headlines read: i) on June
23, "Moscow comments on reports about a shortage of the Sputnik V vaccine in Argentina”; ii) on
June 26, “A study in Argentina reveals that a dose of Sputnik V reduces mortality by up to 80
percent in those over 60 years of age; iii) on June 29, "The Argentine laboratory Richmond
announces that production of the second dose of Sputnik V will begin next Monday"; and iv) on
July 12, "Sputnik V produces a high level of COVID-19 antibodies and neutralizers [ sic ] after a
single dose, concludes an Argentine study published in the journal Cell." While they all refer to
Argentina, nothing is said about Venezuela.

In addition, the articles published between May 4 and June 4, 2021 clearly note the presence of
propaganda bias in public information, which have been used to divert attention away from the
failure to deliver the second doses of the Sputnik vaccine as the government remains silent on the
issue.

The investigation found that the regime's propaganda is even more noticeable around issues
pertaining to Russia than to aid from China. On March 29, 2021, an announcement stated that the
second dose of the Russian vaccine would be arriving in the country and that the Venezuelan
volunteers would participate in the Phase 111 clinical trial of the vaccine. On March 30, the first
doses arrived, and both events were celebrated simultaneously. Government spokespersons praised
Vladimir Putin and took the opportunity to issue statements against the common enemy: the U.S..
These announcements were opportunistic in the wake of the Russian Deputy Prime Minister Yuri
Borisov’s visit to Caracas. After these events, there was no further discussion about the matter or
the second dose. Furthermore, the document from the Ministry of Health authorizing its emergency
use is unavailable. It is unknown how many doses arrived, what the protocol is for selecting trial
candidates, the age range of volunteers, how much it costs, or how much each volunteer will be
paid.

Vice President Rodriguez clearly expressed on behalf of the Maduro government that "[t]here is a
contrast between Russia and China and the role played by some countries who are accumulating
and hoarding vaccines with the aim of creating imbalance and asymmetry worldwide."

The RT Spanish portal echoed the tweets that the Minister of Science and Technology wrote about
the vaccine on March 30 in an article titled: "Venezuela begins studies with the Russian vaccine
EpiVacCorona." Oddly enough, it published an article with a similar headline on May 5, stating:
"Venezuela starts Russian EpiVacCorona anti-covid vaccine clinical trials.” In this piece, they
reference Delcy Rodriguez's statement and a tweet from the Russian ambassador to Venezuela.

Additional information from three government websites was reviewed:




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

Table 5: Government websites

SOURCE WEBSITE
MINISTRY OF HEALTH mpps.gob.ve
SISTEMA PATRIA patria.org.ve
MINISTRY OF COMMUNICATION AND INFORMATION | minci.gob.ve

OnJune 4, 2021, a month after the Russian ambassador to Venezuela was vaccinated, an agreement
to export the second dose of the vaccine to Venezuela was announced during the St. Petersburg
International Economic Forum. It was signed by Carlos Alvarado, the Minister of Health, and in
the presence of Gabriela Gimeénez, the Minister of Science and Technology, and the Russian
Minister of Industry and Commerce, Denis Manturov.

In the midst of disinformation circulating about the vaccines, the only government response was
to impose lockdown. In comparison, most countries in the region had relaxed lockdown measures
by this time, in order to mitigate the devastating effects of the pandemic on the economy and begin
vaccination campaigns.

While reviewing media response, the usual live coverage by the state TV network VTV of the
Maiquetia airport and tweets by Nicolas Maduro or Delcy Rodriguez were not complemented by
further information on the VTV website. In the newspaper Correo del Orinoco, the topic of
vaccines was not highlighted until the export agreement was signed. One brief article merely cited
VTV as reference.

When reviewing the two Russian international media outlets, Sputnik agency and RT, no in-depth
coverage was found regarding this topic.

The Sputnik agency only reported relevant information around the aforementioned dates. When
the export agreement was signed, Carlos Faria, the Venezuelan ambassador in Moscow, was
interviewed about the number of vaccines to be provided. The diplomat's response was: “the
numbers are details that are being defined at this time.” In other words, the agreement was signed;
but the conditions are unknown.

In this review, information from 13 official sources were examined, starting with Venezuelan
media outlets and comparatively including media in Argentina, Mexico and Bolivia. They all
reproduced the misinformative nature of the information. The following table lists the outlets
included in this analysis:




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

Table 6: Media outlets reviewed

OUTLET WEBSITE
VTV vtv.gob.ve
TELESUR telesur.net
ULTIMAS NOTICIAS | ultimasnoticias.com.ve
EL ESTIMULO elestimulo.com
TAL CUAL talcualdigital.com

EFECTO COCUYO

efectococuyo.com

EL ECONOMISTA

economista.com.mx

EL FINANCIERO

elfinanciero.com.mx

EL MUNDO elmundo.com.bo
PAGINA SIETE paginasiete.bo
LA NACION lanacion.com.ar
INFOBAE infobae.com

The natural source of public information in this case are the media outlet websites. Local media
coverage was reviewed and triangulated by media response in Argentina, Bolivia, and Mexico.
This translates into the reproduction of information by 15 primary news sources spread over 12
media websites and three official government websites The content that was reviewed covers
August 12, 2020, to February 13, 2021, spanning the period from the official announcements about
vaccine delivery to the final publication date of this report.

Key dates include August 11, 2020, when Russia announced the Sputnik vaccine and Maduro
almost immediately expressed his willingness to obtain it. In October, the signing of the agreement
to send 10 million doses to Venezuela was announced. In February 2021, the first 100,000 doses
arrived, but it remains unknown if the agreement will be honored and when the rest of the vaccine
doses will arrive.

CHINA

The trace of disinformation is also reflected in the media coverage of news related to China. The
supposed Chinese humanitarian aid that has been provided to numerous countries in the region has
been praised by the Venezuelan government as an act of altruism.

Maggioreli (2019) notes that while the U.S. diminished humanitarian, military, and police aid in
its backyard, China became a main source of support in the region and increased its aid and loans
to Latin American governments. Throughout the research process, data suggests special treatment
given to information about Chinese humanitarian aid and the Sinopharm vaccine. Information from
14 government media outlets was reviewed, dating from March 16, 2020, when the national




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

quarantine strategy began, until September 2020. The official websites of the Ministries of Health,
Economy, and Foreign Affairs were examined to try and identify specific information about
humanitarian aid. The table below lists the private and public media outlets examined:

Table 7: Media outlets that publish news about China’s aid to Latin
America

Outlet Website Tendency
Ultimas Noticias www.ultimasnoticias.com.ve Progob
Efecto Cocuyo www.efectococuyo.com Private
El Universal www.eluniversal.com Private
El Nacional www.elnacional.com Private
Telesur www.telesurtv.net Progob
Alba Ciudad www.albaciudad.org Progob
La lguana TV www.laiguana.tv Progob
Correo del Orinoco www.correodelorinoco.gob.ve | Progob
VTV www.vtv.gob.ve Progob
Runrun.es WWWw.runrun.es Private
La Patilla www.lapatilla.com Private
El Estimulo www.elestimulo.com Private
El Pitazo www.elpitazo.net Private
Venezuelan News Agency (AVN) | www.avn.info.ve Progob

The analysis demonstrates that state media outlets echo official government propaganda. Private
media outlets possess a similarly uncritical perspective toward information provided by the
government, paving the way for the promulgation of disinformation in a society already ravaged
by complex social, political, and economic crises.

Furthermore, the lack of transparency regarding the Sinopharm vaccine is one of the most obvious
examples of disinformation that persists over time. It is worth noting that on March 1, 2021,
500,000 doses of the Chinese vaccine arrived in Venezuela, but neither government websites nor
public or private media related to Chavez governance provide consolidated information regarding
vaccine delivery. These websites also did not specify if these vaccines were a donation, even
though Venezuela's participation in Phase 3 clinical trials was announced. Tables 8 and 9 below
outline the media outlets and government sources that were examined.



http://www.ultimasnoticias.com.ve/
http://www.efectococuyo.com/
http://www.eluniversal.com/
http://www.elnacional.com/
http://www.telesurtv.net/
http://www.albaciudad.org/
http://www.laiguana.tv/
http://www.correodelorinoco.gob.ve/
http://www.vtv.gob.ve/
http://www.runrun.es/
http://www.lapatilla.com/
http://www.elestimulo.com/
http://www.elpitazo.net/
http://www.avn.info.ve/

Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

Table 8: Media outlets analyzed in relation to Sinopharm in Venezuela

OUTLET WEBSITE
VTV vtv.gob.ve
TELESUR telesur.net
CORREO DEL ORINOCO | correodelorinoco.gob.ve
ULTIMAS NOTICIAS ultimasnoticias.com.ve
AGENCIA XINHUA spanish.xinhuanet.com

Table 9: Government sources consulted

SOURCE
MINISTERIO DE SALUD
SISTEMA PATRIA
MINISTERIO DE RELACIONES EXTERIORES
VICEPRESIDENCIA
MINISTERIO DE ECONOMIA Y FINANZAS
MINISTERIO DE COMUNICACION E INFORMACION

WEBSITE
mpps.gob.ve
covid19.patria.org.ve
mppre.gob.ve
Vicepresidencia.gob.ve
mppef.gob.ve
minci.gob.ve

In addition, a director at VTV announced a week later that “teachers from 250 schools in Caracas
received the first dose of the Chinese vaccine.

The truth is that the Venezuelan government gave special priority to the Sputnik vaccine, despite
the fact that the 10 million vaccines promised to have not been delivered and the second doses are
pending for hundreds of thousands of citizens. There was not the same precedence with the
Sinopharm vaccine, and as previously stated, it was unknown whether it was a donation. This was
verified by reviewing content from 10 sources between March 1 and May 3, including official
government and media outlet websites, as well as the Xinhua agency website.

An anti-imperialist U.S. stance was found to be prominent in communications regarding
Venezuela’s relations with Russia, especially in the context of any event involving Nicolas
Maduro. Information about the Chinese vaccine is scarce, aside from the announcement of the
arrival of vaccines and their application in 250 schools in Caracas, without further detail on the
number of teachers receiving the vaccine. Neither on the Xinhua news agency website nor on
Telesur subdomain websites is there any information available about the Chinese vaccine.

Similarly, the narrative favoring Russia and China is also reflected in the criticisms and allegations
in relation to the COVAX Global Vaccine program and the Pan American Health Organization
(PAHO). According to these institutions, the exclusion of Venezuela from the program is justified




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

and the AstraZeneca vaccine, the first vaccine set to arrive in Venezuela through this program, is
discredited.

The reaction of Nicolas Maduro’s government to the possibility of providing 1.4 to 2.4 million
doses of British vaccine AstraZeneca (AZ) through the COVAX program is not convincing to
many. The discreditation of this vaccine promoted by the government has no scientific basis
because according to the World Health Organization, (WHO, 2021) the risk of developing
thrombosis with thrombocytopenia is very low. In the United Kingdom, only four cases per one
million vaccinated adults developed these adverse effects. It was therefore recommended that
authorities be alert and perform risk and benefits analysis based on the specific characteristics of
each country.

Six government websites and six media outlets were reviewed from March 19-31, 2021. The
analysis reveals the complexity of political interests around the vaccine issue and how it could
reflect on Nicolas Maduro’s government. It appears that Venezuela’s entry into the COVAX
program could be considered as a victory for chavismo, since it was handled as a proposal in
conjunction with the “interim government” led by the former president of the National Assembly
(Legislative power and opposition) Juan Guaidd. However, in parallel to the ban of the
AstraZeneca vaccine, Maduro’s government announced that it would import the Russian
EpiVacCorona vaccine.

This is an important finding that represents the extensive disinformation activities carried out by
the Venezuelan government. Even the National Armed Forces, through the Bolivarian National
Guard, was involved in this ploy by intentionally promoting articles from VTV, the state television
network, on Facebook and Twitter.

The eleventh flight from China to Venezuela arrived on March 1 at 11:00 p.m., carrying 500,000
doses of the VVero Cell vaccine produced by Sinopharm. The plane was also carrying an additional
17 tons of supplies to combat the COVID-19 pandemic.

The event was covered by the main news agencies, in particular by EFE and Europa Press - both
among the first results on Google search from Venezuela. It was also covered by CNN en Espafiol
and RT Actualidad television channels, as well as the Sputnik Mundo website. However, it was
not covered by the Xinhua Chinese news agency website. The latest article published about
Chinese flights to Venezuela was on February 24, when the 10th flight landed. Instead, what was
found is an article on how China is supporting Latin America in its fight against COVID-19,
reinforcing the narrative that China is a global leader in international aid. The newspaper Ultimas
Noticias did not spare praise with the headline "Chinese vaccines take over much of the world."
The following media outlets covering the delivery of Sinopharm vaccines were reviewed:




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

Table 10: Media outlets that cover the delivery of Sinopharm vaccines
Venezuela

Outlet Headline

VTV Supplies and first shipment of 500 thousand vaccines against COVID-19 developed by
China arrives

Telesur Venezuela receives 500,000 doses of Chinese anti covid vaccine

CNN Venezuela receives 500,000 doses of Chinese Sinopharm vaccine

EFE Venezuela receives half a million doses of vaccines against COVID-19 from China

Europa Press Venezuela receives half a million doses of Chinese vaccine against COVID-19

Finanzas Venezuela begins vaccination of teachers with Chinese Sinopharm vaccines

Digital

Ultimas Chinese vaccines take over much of the world

Noticias

Actualidad RT Vene.zuela receives the first 500,000 doses of the Sinopharm vaccine against COVID-
19 [sic]

Sputnik First shipment of Chinese vaccine Vero Cell arrives to Venezuela

The data was sourced by using the Crowdtangle extension (plugin) for Chrome on two different
days: March 3 and 15. Shared data from all of the accounts on Facebook was downloaded, as well
as the data from the Telesur and VTV accounts on Twitter.

The most interesting finding is in the data downloaded from the VTV article shared via Twitter. It
shows that the article was shared by 59 Venezuelan military accounts linked to the Bolivarian
National Guard (GNB). Many of the accounts also used face mask face (&) and thumbs up (¢B)
emojis, suggesting that they were created according to instructions of some kind. Most of these
accounts appear to be institutional, and there are also various accounts of commanders and
lieutenants.

Table 11: Examples of military accounts

User Followers | Interactions
Antidrogas GNB 3.090 22
GNB Sucre & b 10.641 21
GNB D- 811 Faja Petrolifera & /& | 1.600 20
‘b & DESUR-VIGIAS @ 114 20
@1RACIA-DESURD @ 581 19
GNB_ANZOALAB52 3.044 18
Gnb2daciaDesurlara 229 16
D.V.CN° 41 GNB& /& 1.885 15
@1RACIA-DESUR/A & 581 15




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

‘b & DESUR-VIGIA/S & 114 15

GNB PUEBLO FALCON & /A 5.793 15

The VTV article was also the most shared on Facebook. Two military accounts also stand out:
Milicia Bolivariana and FuerzasMilitares.org, although the latter is an independent Colombian
magazine that covers security and defense issues.

Table 12: Facebook sites that shared the VTV article

Facebook sites (page or group) Followers | Interactions
VTVCanal8 601.687 1490
Followers of Ernesto Che Guevara 19.101 19
fuerzasmilitares.org 164.609 8
Chavez y Bolivar revolutionaries 636 6
BOLIVIARAN MILITIA 6.414 6
RT (International news in Spanish) [unofficial group]) | 12.675 0
Trujillo Socialist Municipality 1.186 0
RETIRED AND PENSIONED OF VENEZUELA 106.994 0
Maracaibo Raya Maicao Travel 105.493 0

This analysis exposes the diversity of actors participating in disinformation campaigns and
demonstrates commitment to the government, the government media and even the national Armed
Forces. It is evident that because of hegemonic communication, these campaigns have an important
effect on the population. Display of government power on social media is evident, as it was from
2015-2017 when the government managed to dominate discussion on Twitter.

The GNB is the largest arm of the National Armed Forces after the Bolivarian Militia and the
Army. This military body, with all its ubiquity, has Twitter accounts which are used to promote
not only its activities but also those of the government: not only institutional accounts but also
those of active military personnel. These activities are outside the country's regulatory framework.
For example, Article 330 of the 1999 Constitution of the Bolivarian Republic of Venezuela
prohibits the National Armed Forces from participating in propaganda, militancy, or political
proselytizing.

In contrast to the first research findings regarding the GNB’s promotion of the Chinese vaccine on
interactive media, data from 40 accounts identified at the beginning was downloaded. The GNB
accounts identified were:



http://fuerzasmilitares.org/

Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

Table 13: Bolivarian National Guard accounts that promote the Chinese
vaccine

Twitter Account Followers | Following
GNB Guardia del Pueblo | 97.507 1.012
GNB Capital 37.469 1.203
GNB Anzoategui 29.743 1.137
GNB Bolivar 25.776 894
Mayor GNB Rivero 16.948 18.562

When the following accounts were filtered in relation to the followers of the 40 accounts selected,
it turns out that there does not seem to be a follow-for-follow strategy, since not all accounts follow
each other. However, the number of accounts that are followed is certainly remarkable. The total
number of unique follower accounts is 692 (out of a total of 3,482 followers downloaded from all
accounts), which is a particularity that began when Hugo Chavez created his account
@chaveucedanga in 2010.

WHAT DOES THE VACCINE SENTIMENT ANALYSIS SAY?

The purpose of this section is to detect if there is a bias in sentiment analysis using a tool developed
for this project by the Tecnoldgico de Monterrey. This tool allows you to analyze and visualize
the emotion behind a text (positive, negative, or neutral) and determine the possible underlying
intention.

3,200 tweets from the Telesur International account and 3,200 tweets from the Telesur Venezuela
account were downloaded. Although the two accounts belong to the same medium, the tweets are
not all identical. For the purpose of this research, we selected tweets specifically discussing the
vaccines, of which only 254 resulted in triunes, 131 from Telesur Venezuela and 123 from Telesur
International. Repeated tweets were included in the sentiment analysis as they are considered part
of a strategy to understand the general perception of sentiment based on identical messages.

The following questions were considered in the sentiment analysis of Telesur’s Twitter account:
Is it possible to identify a bias of emotion in tweets of a channel considered to be informative?
Additionally, does an existing bias make it possible to identify fake news? It is generally
understood that fake or falsified news uses the media’s informational structure or sensationalist
clickbait content. Journalism can be sensational, even if it is not false.

VADER and the NRC Emolex lexicon tools were applied, in addition to the TextBlob application
programming interface (API).

When the analysis was conducted with the VADER lexicon, which produces results labeled as
positive, negative and neutral, it is evident that the messages are mainly neutral. The neutral
column gave a 1 rating to 87 out of 254 values, which means that on a scale of 0 to 1, they are




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

completely neutral. However, the median total value is 0.924. The tools did not identify evidence
of language that might reflect a positive or negative trend in the group of tweets about the vaccine.

The NRC Emolex lexicon analysis was conducted with a scale of +1 to -1; the results table displays
only polarity.Consistent with the results of the analysis described above, most values average at 0
and therefore point to the tweets being neutral.

What happens when the evaluation is not based on positive, negative and neutral, but rather on
words linked to groups of emotions? The sentiment analysis tool identifies that the value that
dominates that emotion is equal to zero. For example: there are 195 tweets that represent anger,
and their value is zero; but the maximum value of this set of tweets is one of 0.153. When it comes
to happiness, there is a similar trend. 182 tweets have a value of zero, and the maximum value of
one tweet is 0.25. Nonetheless, trust is the emotion with the highest value, specifically a tweet
from the Russian ambassador to Venezuela who trusts the EpiVacCorona vaccine and was the first
to be vaccinated.

The following image is a word cloud that visualizes ideological trends among the tweets. The most
important words include: vaccines, Sputnik, Soberana, Abdala and Cuba (Soberana and Abdala
being the Cuban vaccine candidates that the Venezuelan government has been promoting over the
last few months).




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

Case Studies

There were events associated with the political crisis during which the VVenezuelan government
played a role in disinformation activities. Government media allies such as Ultimas Noticias,
Telesur, La Iguana TV, Correo del Orinoco, VTV, Diario Vea, Ciudad Caracas, Venezuelan News
Agency, Globovision, and TVES were analyzed. The last cases studied were related to the
disinformation about Venezuelan oil shipments, the Republicos (an alternative right-wing group),
as well as the case of the Integral Diagndstic Centers (CDI) as part of a parallel health system
implemented 18 years ago by then-president Hugo Chavez. The accounts linked to this initiative
also spread disinformation through socialist slogans, highlighting above all the alleged Cuban
solidarity with Venezuela.

The case of the oil shipments from Venezuela to China is a very clear example of the obscurity of
the Venezuelan government and the lack of response by the media on vital issues. This creates a
dangerous misinformation puzzle, which limits citizens' right to information. This case refers to
the information disseminated by Reuters and Bloomberg about the shipment of Venezuelan oil
with mediation from China.




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

A review of publications between November 30 and December 6, 2020, was conducted. These
publications pertain to eight media outlets, including the Xinhua news agency. It is noticeable that
China's aid is not mentioned in the government media, which shows that the promotion of this
support is not part of the alliance's propaganda technique. The media outlets examined are outlined
in the table below.

Table 14: Media outlets examined for coverage of oil shipments from Venezuela
with Chinese mediation

MEDIA OUTLET WEBSITE
AGENCIA XINHUA | spanish.xinhuanet.com
TELESUR telesur.net
VTV vtv.gob.ve
ULTIMAS NOTICIAS | ultimasnoticias.com.ve
EL ESTIMULO elestimulo.com
EL UNIVERSAL eluniversal.com
EL NACIONAL elnacional.com
EFECTO COCUYO efectococuyo.com.ve

This reinforces the official narrative, which explains that the collapse of Petroleos de Venezuela
(PDVSA) is a result of sanctions from the U.S. government. From that single statement, we can
already corroborate elements of disinformation spread by the Venezuelan government in the form
of propaganda. From this same perspective, they claim to be living and waging an asymmetric war
to which the government of Xi Jinping joins Venezuela as an ally.

Another issue is the group called Los Republicos—a term that means "outstanding citizens well
versed in State affairs and political issues"—who define themselves as a political movement and
not as a party. They believe that the solution for Venezuela is a U.S. military intervention and
consider a large part of the Venezuelan opposition to be a sham. They were among the last to
acknowledge that Trump had lost an election, or rather that Biden would come to power. They see
intervention by philanthropist George Soros in everything and are influential on social media.

Alberto Franceschi, a representative of the Venezuela Project Party (center-right) in the defunct
Venezuelan congress (as the legislative branch was previously called), is one of the most
prominent members of the alternative right movement. Franceschi drives content both on the
movement's website and YouTube channel. On his personal video channel, he has 32,000
followers.

Humberto Gonzélez is another visible leader of the Republicos, with 565,000 followers on Twitter.
At the end of 2020, before the U.S. presidential elections, he had estimated 615,000 followers. He
was considered to be a member of a network of Venezuelans who supported Donald Trump as
president and candidate, and even joined Trump’s communications campaign contesting the




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

electoral fraud accusations against him. He is also a columnist for the weekly publication La
Razén.

Franceschi and Gonzélez are not the only ones; however, they are the most well-known
Republicos. On the Republicos website there is a group of people who are constantly posting and
commenting, including activists from other Latin American countries.

The Republicos have both personal and institutional accounts on WhatsApp, Telegram, YouTube,
Twitter, Parler, and Gab (these latter two networks being infamous in the U.S. for embracing far-
right figures and groups banned by other platforms). They have connections with news channels
such as Parte de Guerra that have more than 36,000 subscribers and more than six million views
since 2014.

In comparison, Efecto Cocuyo, an independent Venezuelan media outlet that has also been on
YouTube since 2014, barely exceeds 5,000 subscribers and 900,000 video views. The Freedom
Post, a related outlet that emerged this year, started with 100,000 visits according to the Similarweb
internet analysis conducted in January of this year. Now visitor numbers are less than 50,000,
which possibly may have been influenced by Google's algorithm change that occurred this year.

The last case studied was that of CDI, which is part of the parallel health system created by
chavismo, despite the formal and functional existence of a public health system since the first third
of the 20th century.

It is important to clarify that the so-called “missions” are social welfare programs created by the
government of Hugo Chéavez as of 2003 to address social exclusion, but also as a form of social
control of the population in poverty. The Barrio Adentro mission is a strategy to bring health
professionals to poor neighborhoods in cities to provide health care with the help of Cuban
healthcare workers. This program was created even though there was already an extensive network
of outpatient clinics and primary health care centers, as well as qualified local healthcare personnel.

Venezuela not only bought Cuba’s services to build up the Barrio Adentro mission, but also began
to control interactive media associated with this social welfare program. Venezuela bought
services from Cuba that it did not even produce in order to create and operate the Barrio Adentro
network. In addition, the government runs a propaganda network to convince Venezuelans of its
solidarity.

The investigation set out to identify the true scope of the Twitter accounts linked to the CDI and
the Cuban Medical Mission. User statistics of 14 CDI accounts throughout Venezuela were
downloaded. They are accounts that promote the hashtag #BarrioAdentro18Aniversario and range
from having dozens to a few hundred followers. These accounts are listed below.




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

Table 15: Users, their number of followers, accounts following and CDI
followers

Users Followers Following CDI Followers
@cdipuertadellil_ |121 25 46
@CDI_arenas 364 262 46
@CdiMichelena 22 79 16
@Cdilibertador  |531 387 21
@cdihiguerote3  |n.a. n.a. 58
@CdiGilberto 271 156 19
@CDlelRosario 67 77 16
@cdicorpoll 232 181 50
@cdicarvajal 73 27 3
@CdiBocono 10 4 8
@CDI_Tariba 32 2 2
@cdi_suiza_ 99 99 42
@CDI_feyalegria 914 1.751 53
@CdiLagunas 189 201 47
@cdi_sucre 53 226 9

Among all these accounts there are 1,431 unique accounts that include individuals, public health
centers and Cuba Coopera accounts, which is what users of Cuba's international medical
cooperation program—or the Cuban Medical Mission—are called. Cuba Coopera has Twitter
accounts by state and mission.

After examining the 14 aforementioned accounts, we found that there are up to 114 unique CDI
accounts within the Barrio Adentro mission. In 2009, there were 499 CDIs in Venezuela, according
to sources from Barrio Adentro.

Undoubtedly, the number of accounts that indicate Cuba as their location is also curious, because
on Twitter the location may mean that the user is originally from or currently located in the country
mentioned in the post timestamp. Keeping this in mind, more than 370 of the 956 accounts affirm
that they are located in Cuba. This means a third of the total followers are not Venezuelans.

In general, Barrio Adentro accounts are full of socialist slogans, Fidel Castro, white coats (alluding
to the Barrio Adentro doctors), and insistence of Cuba's supposed solidarity with Venezuela. In
addition, the Cuban flag appears in the profile photos of these accounts, so it is evident that they
carry out propaganda in favor of Barrio Adentro.




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

Special Case Study: Protests in Colombia

In 2019, Colombia was shaken by violent protests that resurfaced in 2021 as a result of an
extemporaneous proposal for tax reform proposed by the government of President Duque, which
was immediately withdrawn. However, the fuse was already lit and soon it spread into social
protests that condemned the deep inequalities that persist.

In the context of this unrest, numerous accounts of police abuses and excessive use of force were
reported, as was disinformation. For this case study, hashtags related to the protests in Colombia
were examined. Key hashtags dated between May 29 and June 7 were identified based on the
Trendinalia index. Hoaxy was also used to download data to identify hashtag connections. The
Vicinitas app was used to download tweets from a specific hashtag. Hoaxy generally identifies just
over 1,000 relationships to hashtags per search, and about 2,000 tweets were downloaded through
Vicintas. All Hoaxy downloads are from the search #ParoNacional + date (day + initial letter of
the month), therefore hashtags ranged from #ParoNacional29M to #ParoNacional7J.

For this case, it was decided that no official government accounts would be used in this analysis.
A cross data analysis was conducted using tweets with a specific hashtag and filter by Venezuela
(on Twitter the location is defined, not geolocated, unless the account user activates this function).

176 accounts were linked to the following four hashtag trends: #ColombiaResiste, #CaliResiste,
#DuqueAssino and #SOSColombiaNosEstanMatando.

While the focus of the analysis was on accounts that identified their location as Venezuela, a
specific account stood out. This account had 69 tweets, retweets or cited tweets and belongs to a
Venezuelan that was tweeting from New York and interacts with chavismo intellectuals such as
Roberto Hernandez Montoya. This user known as Prometeo @AntonioM646, publishes many
photos and sarcastic comments and is one of the accounts identified as most influential in the
context of this case study.

We define cyborg accounts as those that share similar traits to bots but are managed by humans
acting in an orchestrated way to fuel messaging campaigns. They can also be automated to some
extent, for example, when retweeting posts from certain accounts. Most of the accounts found
appear to be cyborg accounts, with people running them behind the scenes.

In summary, whether expressly organized or not, it is evident that there are chavismo attempts to
influence politics of other countries; in this case, that of Colombia. It is important to note that
Colombia and Venezuela are sister countries with strong cultural, historical, and economic ties.
Colombia has always been an important player in Venezuelan domestic and foreign policy.

For the U.S., Colombia is the most important and reliable ally in the region. In the context of the
Venezuelan crisis, Colombia has received the largest number of Venezuelans migrants and has




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

deployed a broad diplomatic strategy aiming to find opportunities for negotiation to end the
crisis. A period of political instability or an eventual replacement of the Duque government before
the end of term would weaken Colombia’s firm stance against the Maduro government and its
international leadership. Furthermore, if greater powers in the region such as Mexico and
Argentina, which are currently ruled by the left, continue to avoid questioning the Venezuelan
regime, regional pressure for political change in Venezuela will decrease notably.

Social networks are playing a greater role in the expression of social unrest, as seen during the
Arab Spring more than ten years ago. In Latin America, social movements are organized through
social networks, which is why they become fertile ground for disinformation and the promotion of
anti-systemic movements.

Until a few years ago, Russia had no major relevance in the region beyond the sale of weapons to
various countries. However, it has recently expanded its influence through deploying
disinformation campaigns without investing much human, financial, or technological resources,
and is having an important impact in public opinion and consequently outlooks on the political
future of the region.

GEOPOLITICAL ANALYSIS

President Maduro’s government began in 2013 after a controversial victory by a 1.49 percent
margin over opposition candidate Henrique Capriles. During this time, the government’s
authoritarian tendency grew stronger. Maduro, unlike Chavez, has never had overwhelming
popular support, so his administration compensated for its lack of democratic legitimacy with the
use of force.

For Jacome (2016), the government's turning point towards a more open authoritarianism was the
triumph of the Democratic Unity Roundtable (MUD) party’s pro-democratic campaign in the 2015
legislative elections. This resulted in greater deterioration of institutions as well as greater control
of the Executive branch in order to limit the functions and capacity of the new legislative power
of the opposition party. Jacome argues that this control was strengthened with increased
militarization and the postponement of national elections.

This authoritarianism made the Venezuelan crisis more visible to the world and shined a spotlight
on the potential consequences of a mass exodus of Venezuelans in the region.

Intervention by the international community began in 2002-2003 when the opposition began an
insurrection to displace former President Chavez. The Organization of American States (OAS)
participated in a Forum for Negotiation and Agreement. Unfortunately, the international
community did not monitor the country’s compliance with the agreements and all efforts were in
vain. The 2004 referendum recall was too late, and the country became even more polarized.

Today, the geopolitical environment is much more complex. The change in Venezuelan foreign
policy towards a multipolar landscape allowed for it to strengthen relations with Russia and China




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

to the detriment of its previous relationship with the U.S. that existed during the democratic period
in Venezuela (1958-1998).

Bravo (2011) explains that the country’s foreign policy has evolved since 2002 to challenge the
U.S. through its oil diplomacy, projecting international influence in support of a multipolar
international system. At the same time, and practically from the beginning of his government,
President Chavez sought rapprochement with Putin's Russia under this rhetoric of multipolarity.
As a result, Russia has become one of Venezuela’s closest allies in military, economic,
commercial, and even scientific domains. This broad cooperation has allowed Russia to
consolidate its presence in the region beyond the sale of arms to various countries.

Likewise, oil diplomacy allowed the then nascent chavismo to weave a support network with the
leftist governments of the region—starting with Cuba, but also with Argentina, Brazil, Bolivia,
Ecuador, and Nicaragua. Chavismo aimed to create the Bolivarian Alliance for the Peoples of Our
America (ALBA) as an alternative to what Chavez called neoliberal integration in the region.

This and all the multilateral initiatives led by chavismo, such as the Community of Latin American
and Caribbean States (CELAC) and the Union of South American Nations (UNASUR) broke down
as soon as the price of oil, its main resource that sustained political allegiances, fell. Similarly,
various leftist governments entering the second decade of the century gave way to liberal
governments that detached from these organizations created by Chavez because they lacked
institutionalization and purpose beyond promoting Chavez’s discourse and the oil industry.

In this context, the anti-U.S. narrative of the Venezuelan government has been incessant over the
last 22 years: accusations of assassinations, coup plots, attacks, and military invasions of all kinds,
all without evidence. Most recently, the Venezuelan government has blamed the U.S. for its
difficulties in dealing with the COVID-19 pandemic.

The four years of the Trump administration and his rhetorical threats of military invasion
reinforced the narrative of the Venezuelan government and contributed to the polarization of the
international community, thus hindering consensus among the various Latin American and
European governments interested in finding a peaceful path to conflict resolution.

Currently, President Biden has emphasized that the greatest challenges for U.S. foreign policy are
related to Russia and China, stating clearly that the U.S. will engage in the defense of democratic
values and human rights across the world. After four years of the U.S. closing itself off to foreign
policy and abandoning important spaces in global politics, dealing with Russia and China will not
be easy. In his first speeches as president, Biden made it known that the good feelings with Russia
are over and that China represents a threat to the U.S., thus taking a more confrontational stance
towards both powers.

Putin's Russia is a declining power that lacks the stature of the former USSR and cannot compete
with the U.S. China is something else. Its economic growth has been exponential in the last two
decades, developing an almost perfect authoritarian system that leaves no room for dissent, and
that seems to have been strengthened by the COVID-19 pandemic. On the other hand, its discreet




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

diplomacy, respectful of principles of non-intervention, promotes its political model under the
conviction of its superiority over the West. This is the preferred narrative of the highest
spokespersons of the Venezuelan government: Nicolas Maduro, Vice President Delcy Rodriguez,
and Foreign Minister Jorge Arreaza.

The Sinopharm and Sputnik vaccines have been decisive in the disinformation strategy aimed at
portraying the U.S. government as the main adversary of the Venezuelan people, and Russia and
China as great benefactors. The truth is that if a negotiation process fails again, authoritarianism
in Venezuela will advance even further and will have consequences not only for the country, but
for the democratic governance of other countries in the region.

CONCLUSIONS

« The research reflects that government websites and the public media system in Venezuela
do not have consolidated and reliable information on any of the topics covered, even in
regard to COVID-19, the acquisition of vaccines, or vaccination plans.

o The destruction of the traditional media fabric in Venezuela puts the population in a
vulnerable situation when it comes to access to information. As authoritarianism deepens,
Venezuelans have serious barriers to accessing and comparing information, thus allowing
government disinformation campaigns to have a greater impact on the population.

o In Venezuela the deterioration of public services, particularly electricity and internet,
prevents in-country citizens’ access to information.

o The results of this investigation show that the Venezuelan government is carrying out
disinformation activities aimed at misleading, confusing, and promoting social polarization
in the country around key issues such as COVID-19.

« These activities are linked to disinformation agendas of other authoritarian governments
such as Russia and China, which highlight concern about poor countries' access to COVID-
19 vaccines and are spreading disinformation in Venezuela to promote their political model
as favorable, in opposition to that of the West (specifically the U.S.).

e As Milosevich-Juaristi (2017) points out, disinformation is a strategy constantly used by
Russia, both domestically and abroad. In this case, it has sought out to discredit Western
vaccines and cast doubt on their effectiveness in order to promote Sputnik. However, it has
not been able to comply with the delivery of vaccines; Venezuela still has not received the
shipment of the second doses of the vaccine.

« China has used Russia's relationship mechanisms with Venezuela to penetrate the region and
carry out its own disinformation activities. In the specific case of the Sinopharm vaccine, it
uses the same strategy as Russia to spread inaccurate information about all Western vaccines
and influence public opinion in favor of its vaccine.




Smart News & Research for Latin America’s Changemakers

The narrative of the Russian and Chinese media pictures both countries as allies and
unconditional friends of Venezuela in the face of the “blockade,”, sanctions and alleged acts
of aggression imposed by the United States. In addition, Venezuelan authorities have
adopted the narrative that China has efficiently managed the pandemic.

Also, as part of this narrative, there is evident bias and favoritism towards Russia and its
vaccine assistance to Venezuela in the wake of COVID-19.

The disinformation generated by the government of Venezuela and its allies Russia and
China has contributed to the dismantling of democracy in the country.

RECOMMENDATIONS

The advancement of authoritarianism requires the strengthening of civil society through the
creation of networks that include various social actors in order to generate collaborative
strategies. In addition, international donors play a role in drawing attention to the issue and
supporting the strengthening of civil society.

Capacity building is not a competence exclusive to communicators and academics. It is
essential that citizens understand the subject matter. One aspect to consider would be the
creation of disinformation chairs at educational institutions, with the support of NGOs and
in an international cooperation framework. In the context of Venezuela, NGOs would have
more prominence, since higher education institutions are on the verge of closing down due
to decrease in faculty and students, budget cuts and lack of professors’ autonomy.

The prominence of Russian and Chinese information must be faced by promoting more
independent digital media outlets committed to freedom of expression and information.

Breaking the information bubble is a must. A negotiation process on the mere holding of
free elections is not enough to promote democracy in Venezuela. It also requires the
reconstruction of the social fabric, in which NGOs play a central role in boosting government
transparency, depolarizing society, and promoting values such as tolerance.

Latin America is currently facing a difficult moment. Democracy is at stake. Countries such
as Mexico, Argentina, Peru, and Brazil are experiencing the debilitation of institutions that
were challenging to build. On the other hand, Venezuela, Nicaragua, and Cuba are
increasingly authoritarian. In this complex context and with the aim of promoting
multilateralism and the democratic agenda of President Biden, the U.S. must work not only
with governments, but also with civil society to combat disinformation and strengthen the
private media ecosystem.




